петък, февруари 05, 2010

Безанчорна оптимизация

Тази тема я пиша специално за Тодор и Виктор.
Отдавна се каня да го направя, но мързела надделяваше :)
А тук се случи че и 2-та ме питаха за едно и също и обещах да разкажа по-подробно за какво става дума.
Мисля, че и за други ще е полезно.
Едва ли ще научите нещо кой знае какво ново, но поне ще се опитам да систематизирам нещата и да дам яснота по някой въпроси.
Но да почна от самото начало.
Ще е това "Безанчорна оптимизация"?
Ако потърсите в Гугъл такава формулировка, то няма да намерите нищо.
Разбира се, след този пост, ще се появи един резултат :)))
Но по темата.
Искам да уточня, че като правило, всеки линк си има някакъв анчор (с малки изключения, за тях по-нататък).
Така, че формулировката е малко неправилна, за това пояснявам, че под "Безанчорна оптимизация" се има в предвид линковете в които липсва анчора по който искаме сайта да излиза в СЕРП-а.
Какво представляват тези линкове?
Има ли ефект от тях и какъв?
На тия въпроси, ще се опитам да дам отговор.
Какво представляват безанчорните линкове?
Ще се опитам да напиша най-популярните видове:

- линк от ника в коментар на блог или сайт
- линк от коментара в блог или сайт
- линк от ника в някой сайт или сервис
- линк от профила в сайт или форум
- линк във форум, блог или сайт от рода на "тук", "там", "виж", "супер"
- линк от картинка от вашият сайт или блог
- линк от социалки, когато някой е линкнал сайта по една или друга причина
- линк под статия или материал, който ви е цитирал
- всички видове линкове от рода на www.tvoisait.com. Често използвани в прес релизите напр.
- линкове от статии, където линка не е основна ключова дума.
- рекламни текстове и слогани, в които няма ключови думи.
- линк от подписа във форум
- линк от банери, ако е без скрипт, а директно към гиф-а
- линк от информери (курсове, времето и т.н.)
- линк от продукт който разработвате или поддържате. Напр. ако сте дизайнер от скинове, сайтове които сте създали, ако разработвате скриптове, от самият скрипт, ако превеждате - линк към вас от рода на "преведено от" и т.н.
- линк от някой файл за сваляне - pdf, архив или нещо друго
- линк от директория, където линка обикновенно е във вида на www.moisait.com или заглавието е линка


Това са да кажем най-популярните.
Има и един друг вид, който аз лично не одобрявам, но за да е пълен списъка трябва да ги спомена.
- линк от емотиконка във форум, коментар и т.н.
Някой сайтове допускат такъв вид линкове (особенно беше популярно в някой сатове на DLE). т.е. вместо собственната емотиконка, се показва друга, която води от сайта към който искаме да има линк. В линка се прописва нужният алт.
- линк от препинателен знак (някой слагат линк напр. от точката, за да не се набива на очи във форуми или коментари.
- линк от хакнати сайтове във вид на скрит линк или 1х1 пискела с нужният алт.
Любим метод на човека който оптимизира videnov.com по думата "мебели".

Ако нещо съм пропуснал, а съм пропуснал, но нещо не мога да се съсредоточа, пишете, ще ги допълня :)
Като правило са 21 вида, ако правилно помня :)
Изборил съм 19.
Но това мисля, че са най-популярните.

Преди да отговоря на въпроса, какво дават тези линкове, искам да се отклоня малко.
Алгоритмите се създават от хора и се правят за хора.
Това никога не трябва да се забравя.
И логиката на бота е чисто човешка, ако мога така да кажа.
Когато бота събира факторите които влияят за аранжирането на един сайт в СЕРП-а, той отчита хиляди фактори, които повече или по-малко влияят на позиците на сайта.
Но сред тези хиляди има няколко фундаментални, на които се гради съвременната търсачка.
Това са контент и рекомендации.
Контента тук няма да го разглеждам.
Ще обърна внимание на рекомендациите.
Това са и всички видове линкове.
Линковете почнаха да оказват роля в аранжирането на сайта в началото на 2000г.
Това беше 1-та и най-важна стъпка на Гугъл в борбата срещу doorway-те.
С един удар ги отряза, но принципа залегна толкова силно в алгоритъма, че дори 10г след въвеждането му, не се виждат алтернативи за промяна на ситуацията. И според мен след 10г, линковете ще продължават да играят съществена роля за позициите на този или онзи сайт.
За гугъл не е интересно да си отреже клона на който седи, т.е. да махне фактора линкове с лека ръка, защото в СЕРП-а ще настъпи такъв хаос, че никой няма да има желание да търси нещо там.
Така че на този етап гугъл, макар и през зъби поддържа ако мога така да кажа сътрудничеството с оптимизаторите.
Но линковете в ръцете на едни може да са като секира, за други скалпел.
Линковете са фактор, но не панацея, не го забравяйте.
Та защо започнах толкова отдалече и на пръв поглед се отплеснах.
Ами за да ви кажа, да бъдете естествени.
Когато бота минава и събира линковете към вашият сайт, той прекрасно знае кои са с цел манипулация на серп-а, кои са т.н. естествени линкове.
Безанчорните линкове спадат към естествените линкове.
т.е. когато имаме линкове от рода на "тук", "там", www.sait.com и т.н. бота знае, че това са линкове сложени от посетители, които са намерили нещо интересно на вашият сайт и най-важното не са с цел манипулация на серп-а.
Това са линковете които носят тръстовост (trust=доверителен).
Тръстовост не се придобива с купуването на линкове.
За това и тръстовост имат като правило стари сайтове, които във времето са натрупали именно такива линкове.
Но не винаги трябва да се чака с години за да добие един сайт тръстовост.

Как можем да ускорим процеса?
Ами много просто.
Използваме всички морално бели методи за целта.
- публикуваме статии
- публикуваме прес релизи
- регистрации в директории
- слагане на линкове в подходящите теми във форумите, към своят сайт с думичките "тук", "там", www.sait.com или молим някой да го направи, но БЕЗ ДА СПАМИМ. Сложете 1 линк на място и той ще работи повече от 10 спамни линка и ще ви донесе някакъв трафик.
- пускайте регулярно материали в букмаркери и социалки. Желателно от вътрешни страници.
- купувайте места под статии или рекламни съобщения, на условие "вечна публикация" (до като съществува проекта, текста да бъде там), в които слагайте линкове към Вашият сайт, но не с точни анчори или в края на статията сложете линк от рода на www.moisait.com
- Коментирайте блогове, но го правете деликатно, ненатрапчиво и умно, а не от рода на "супер полезно", "Яко" и т.н., а коментирайте аргументирано и ясно.
- Качвайте картинки от вашият сайт на други сервиси, като винаги прописвате алта по възможност.
- публикувайте ваши файлове, презентации и т.н. на други сайтове, като линка да е към вашият сайт

Това са основните методи.
За всичко друго, мислете сами, импровизирайте, експериментирайте.
И не забравяйте едно златно правило - в ТОПа срещу сайтове с линкове можеш да се бориш, срещу тръстови сайтове с линкове нищо не става.
И ако нишата е заета плътно със стари тръстови сайтове, то само с едни голи линкове никога няма да изплуваш.
Така, че инвестирайте в натрупването на тръстовост и един светъл ден, за тази работа сайта ще ви се отблагодари с ТОП позиции по всички думи.
И последно като joker да дам, като видите някой сайт в ТОП-а, за който нямате обяснение защо е там, то спомнете си тази статия, проверете бековете и ще видите, че много често сайта е там благодарение на тръстовоста си, без или с много малко линкове с нужния анчор, т.е. контент + тръстовост.
В Кафеин се наблюдават много такива сайтове и има много такива примери.
Те са и причината за възникналите въпроси, заради която писах всичко това.
Защото всичко си има обяснение и случайни неща в ТОП-а няма, още повече, ако са често срещани. Тогава те са закономерност.
Желая на всички повече тръстови сайтове :)

12 коментара:

3D Уеб дизайн каза...

Евала за статията! Не казва нови неща, но е перфектно написана и ти напомня за някои методи които забравяш да ползваш с времето. Докарването на сайт до Trusted е наистина доста трудно, колкото в по-тежка ниша си, толкова по-бавно става.

Drago каза...

Ами аз в самото начало написах, че нови неща няма да кажа :)
Но поне ще се опитам да ги систематизирам. Надявам се да съм успял :)

Виктор каза...

Явно старите приятелства си остават по-силни(trusted) и не трябва да ги пренебрегваме. Google очевидно подкрепя човешките фактори, тъй като той самият придобива човешка форма. Все пак той е "Big Brother-a", които бди...

Компота каза...

Едно нещо обаче ми е чудно в случая: за анчорите от тип "тук", "там", урл на сайт, дали важат количествените критерии за спамност на анчора ?

Drago каза...

A в случая и няма анчор :)
Така, че няма и спамност :)
Никой не изкарва сайта си по думите "тук", "там" и т.н.

SeoKungFu каза...

Все пак има нещо интересно с подобни линкове, от доста време на фразата "click here" излиза adobe.com...тоест дори този уж безанчорен линк носи тегло en masse...

Андрей Димитров каза...

Здрасти Драго!

Искам да те питам - кое е критерий че сайта ни е тръст? Тоест има ли нещо, което определя дали сайта е в тръст зоната или не.

SEOLab.bg каза...

Oфициално няма, но има косвени признаци, по които може да се предположи, че сайтът е тръстов
- възраст на сайта
- висок PR
- присъствие в DMOZ
- цитиране в авторитетени сайтове от своята ниша, включително в Wikipeda
Има и други разбира се, но това са тези, които сравнително бързо могат да се видят.
А иначе SEOmoz са създали един сервис за определяне на "авторитета" на сайта (домейна) и на конкретната страница.
Според тях, точноста е около 70%.
Определянето е по техен собствен алгоритъм и е от 1 до 100 - 1 е лошо, 100 е супер авторитетно.
Сайтове с над 50 (според мен) може да се смятат за тръстови.
Ето адресите:
Описание:
http://www.seomoz.org/blog/whiteboard-friday-domain-authority-page-authority-metrics
Сам сервис:
http://www.opensiteexplorer.org/

Андрей Димитров каза...

Благодаря ти за отговора, http://www.opensiteexplorer.org/ го знам и го ползвам от доста време и ми служи що годе като ориентир.

PA и DA на моя блог са 42/42, което мисля, че е добре за блог на възраст под 1 година, особено за noob като мен ;-)

А би ли дал някакъв ориентир каква е точно разликата между PA и DA, забелязал съм, че на някой сайтове едната стойност е по-ниска, на други - другата.

Ясно е - и двете се увеличават когато идват нови линкове. Но според теб кое различава едното от другото.

SEOLab.bg каза...

PA (PageAuth) = Авторитет на страницата
DA (DomAuth) = Авторитет на домейна
Аз писах за това, по-горе, но явно не достатъчно ясно :)

Анонимен каза...

Искам да попитам нещо при определяне качеството на една страница само PA и DA ли наблюдавате. За този критерии MozTrust можете ли да ни дадете повече информация в който се говори в seomoz ?

SEOLab.bg каза...

Лично за мен, качеството на една страница е съвкупност от много фактори, като PR, изходящи линкове, бекове, количество контента, лоши думи в контента и т.н., включително и показателят РА.
За домейна, ако говорим то там факторите са почти същите, но влизат още такива, като общо количество изходящи от сайта, количество страници в индекса и количество страници в suplimental index-a и т.н.
Но всеки мисля си има свои собствени критерии.
За мен, колкото повече са обоснованите критерии, толкова по-точно можем да преценим качеството на една площадка.