петък, юли 02, 2010

Мисли на глас

Преди 2 дни бях на SEO семинар (тук в Москва) на която присъстваха много есксперти от водещи SEO компании, включтелно представители на най-големите борси за линкове - SAPE - Евгений Пошибалов, Mainlink - Сергей Цыплаков и Денис Меньшов от Setlinks.
На семинара се чуха някои много интересни мнения, които дадоха много материал за размисъл. За някой от тези мнения се чудих дали да пиша изобщо, защото за много от колегите ще се окажат абсурд, но въпреки всичко ще го направя.
Но преди това искам да се върна малко назад, може би около година, което ще обясни донякъде всичко което ще напиша в последствие.
Преди година, година и нещо, ако някой ми беше казал, че за външни фактори могат да се получат наказания, бих се изсмял на такова твърдение.
В момента мога да го потвърдя от собствения си опит и все повече се говори както за ползата от бековете, така и за това, че има бекове които влияят отрицателно на сайта.
От година на година се увеличават факторите които се отчитат при ранжирането на СЕРП-а. Като целта е една и за всеки това трябва да е ясно - по-малко влияние на оптимизаторите върху СЕРП-а..
Търсачките определено губят огромни пари от действията на оптимизаторите и ако за сега има някакво съжителство, то това е много крехко и при първа възможност ще бъде разрушено. За целта се въвеждат все нови и нови фактори.
Ако накратко преминем през историята на опитите за въздействие върху търсачките, ще забележим тази тенденция.
Ако някога беше достатъчно да напишеш грамотно и правилно тайтъла, дескрипшъна и ключовите думи, то в последствие се появи контента, с него скритите текстове и doorway-те, след това линковете, а сега идва...поведенческия фактор.
Да, колеги, говоря и пиша именно за поведенческият фактор при ранжирането на сайта.
Очаквам да почнете да ме плюете (приготвил съм две кофи за целта), но много скоро за това ще започне да се пише и говори много.
Не случайно всички търсачки създават всякакви барове, плъгини, не случайно се разработват сервиси за безплатен (на пръв поглед) анализ на сайта и т.н.
Всичко това се прави с цел за събиране на информация за това какво прави всеки един посетител, какво го интересува и неговото поведение на сайта.
Като това е фактор, който практически няма да може да бъде манипулран.
т.е. тук не става въпрос за това да си платиш на 10.000 китайци да цъкат по сайта ти, това веднага ще бъде отсечено автоматически.
И на базата на този фактор, ще се отсяват полезните от безполезните сайтове.
Ако сайтът е в ТОП-а, посетителя е кликнал и веднага е напуснал сайта и това е масово, това ще бъде знак, че това не е качествен сайт и по това търсене ще бъде ранжиран по-ниско и по-ниско.
Така, че с въвеждането на всеки един допълнителен фактор, ще се отслабва влиянието на тези, които са пряко достъпни и подлежат на манипулиране от страна на всички SEO оптимизатори.
И в момента за Яндекс ако се отчитат около 300 фактора, то около 40 са факторите върху които оптимизатора влияе.
За това и 2010 година може да се окаже преломна за SEO-то в Русия.
Тук вече се говори все повече за "трафиково SEO".
Много ще се запитат, "що за животно е това?".
Ще се опитам да разкажа с няколко думи.
Трафиково SEO е оптимизация на сайта основно по НЧ думи и по-рядко по СЧ думи.
Като цикъла е сложен и дълъг, но за това по-малко рисков.
В случая не става въпрос за договаряне на трафик и изкуственно "накликване" и фалшиви посещения.
Процеса включва следните основни стъпки, които не се различават особенно от подготвката на сайта за изваждане по НЧ думи.
- анализ на вътрешните страници и архитектурата на сайта.
- събиране и клъстеризация на ключовите думи
- типизация на страниците и разпределение на анчорите
- корекция (ако е необходима) на структурата на сайта
- технически одит
- оптимизация на шаблона
- организация на вътрешната навигация
- увеличаване и оптимизация на контента
- увеличаване на видимоста на сайта
Това до какво води?
- работа с големи списъци ключови думи
- оптимизация на всички страници, които може да са много над 1000, ако е интернет магазин напр.
- изключително много ръчна работа
- нисък риск и висока стабилност на резултата
- дълъг период от време (3-4 месеца) без монетизация за клиента
- затварянето на всеки месец и подновяването на следващият се явява повторна продажба, заради риска клиента да се махне след свършената работа.
А това се случва най-често.
Как може да се предпази оптимизатора и как се процедира в този случай?
При стандартното SEO, всичко е ясно.
Клиента плаща -> купуваш линкове, правиш on-page оптимизация и т.н.
Клиента спира да плаща -> махаш линковете, сайтът по ВЧ думи бавно потъва, по СЧ и НЧ думи, благодарение на промените по сайта, може да си остане в ТОП-а.
А при трафиковото SEO нещата са коренно различни.
В случая се взима много голяма сума за извършването на всички работи по сайта.
Напр. взимат се 2000-3000$ за извършване на всички горе описани операции.
А след това се взима малка месечна сума, според трафика.
Напр. до 500 посетителя дневно - 200лв на месец, до 700 посетителя - 300лв и т.н.
И от този бюджет за залагат суми за купуване на линкове, статии и т.н. за това да се увеличи видимоста на сайта и от там трафика.
Като ако клиента се откаже, то сумата която е получена първоначално, покрива труда и времето за подготовката на сайта.
Като пак повтарям, че в този случай не става въпрос за изваждане на сайта в ТОП-10, а за генериране на трафик, благодарение на работата извършена над сайта.
И за да се върна на думата си, в момента в Яндекс едва около 60% от проектите на оптимизаторите са успешни и тенденцията е този % да спада.
Ако в Гугъл в момента % се доближава до 100%, то аз съм убеден, че много скоро ситуацията ще започне да се променя.
Но времето ще покаже дали съм прав в изводите си или съм сгрешил :)
А сега е ваш ред в коментарите, кофите са до мен :)

4 коментара:

Васил Тошков каза...

Аз отдавна го имам това чувство, че връзките все-повече се считат като оценка, а не като глас. Тоест, че слабите връзки дърпат сайта надолу, а силните нагоре. Много хора едва ли биха го одобрили, но просто практиката ми това показва.

Това е плюс, защото SEO-то е по-лесно. Залагаш на няколко качествени връзки + връзки от статии и си готов. Но не се знае какво ще стане, като в играта влезе и цялата тази информация, за която говориш. Но и на това ще му намерим цаката ;)

Drago каза...

Ами аз реално съм на 2-та фронта, Гугъл и Яндекс и имам не по един проект.
Мога да наблюдавам какво се случва.
И съм длъжен да кажа, че Яндекс затяга гайките много сериозно.
И съм сигурен, че и Гугъл няма да остане по-назад, Най-малкото заради факта, че Яндекс работи вече и с англоезичните сайтове, отвори офис в "Силиконовата долина" и всичко това ще ужесточи конкуренцията и ще оживее този който предложи най-релевантен и чист СЕРП.
А ако гледаме рускоезичния нет, то Яндекс има много по-добър СЕРП.
Подробности тук:
http://analyzethis.ru/

Виктор каза...

Интересна и полезна информация. Определено за пазар като българия, може да се постигне качествен трафик и с ниско чистотни думи. Има наблюдения за доста сайтове, които и без 1-ви позиции по главни думи, постигат висока посещаемост, на база структура, добре подбрани кл. думи и други onpage фактори.

Калин каза...

И аз имам същите прогнози, в момента SEO специалистите печелят битката с търсачките, затова няма как търсачките да не искат да обърнат нещата...