вторник, януари 25, 2011

MatrixNet и поведенчески фактори в Яндекс

Както бях писал, поведенческите фактори все по-силно влияят за доброто аранжиране в СЕРП-а.
А от там и по-големият интерес към тях от страна на оптимизаторите.
На този момент, според официални данни за Русия (искам да уточня, че всички данни по-долу се отнасят за Русия, но може да се направи паралел и с Гугъл), кликабелноста в сайтовете е следната:

Поведенчески фактори:

  • Изобщо не кликат – до 30% (веднага напускат страницата)
  • Правят само един клик – 35%
  • Правят 2 и повече клика – 15%
  • Правят 3 и повече клика – 20%

Тенденции - за Яндекс в момента се забелязва следното явление. Масово се свалят контактите от видните места и за да намериш как да се обадиш или свържеш с фирмата, трябва да направиш няколко клика. Защото, ако си попаднал на страницата която предлага това, което търсиш и видиш контакта веднага, то няма да кликаш по другите страници, а ще се свържеш и ще напуснеш сайта. А това се смята за отказ и че предоставената информация не е достатъчна или не е релевантна.

Поведение на потребителя в самите търсачки:
Какво и как търсят потребителите?
  • Количеството думи, които се търсят, постоянно расте
  • Дължината на средното търсене е 3 думи
  • Средно потребителят прави 3 търсения в търсачката
  • 2,5 % от запитванията са формулирани, като въпрос
  • 9 % от запитванията съдържат уточнение (купувам, продавам,..)
  • 3/4 от всички запитвания са нискочестотни

Тенденция - включване към високо честотните (ВЧ) думи и средно (СЧ) и ниско честотни (НЧ).
Увеличаване на обема ключове, с които работи оптимизаторът. Но искам дебело да подчертая, че НЧ и СЧ думи, даже да са 3/4 от търсенията и въпреки по-голямата конверсия, в много случаи е по-оправдано да се работи по ВЧ думи. Поне при повечето ниши е така на този момент.


Трафик в зависимост от позицията:
  • 1-ва позиция – 12-25%
  • 2-ра позиция – 8-20%
  • 3-та позиция – 6-16%
  • 4-та позиция – 5-12%
  • 5-та позиция – 4-12%
  • 6-та позиция – 4-10%
  • 7-ма позиция – 3-8%
  • 8-ма позиция – 3-6%
  • 9-та позиция – 2-5%
  • 10-та позиция – 1-4%
По данни на Biplane.ru

Как се измерва поведенческият фактор.
За целта се използват поведенчески метрики:
  • CTR на сайта в СЕРП-а
  • Посещаемост на сайта
  • Коичество прегледани страници (+ показателят за отказите)
  • Време на задържание на сайта на всеки посетител (+ дълбочината на прегледаните страници)
  • Количество на върналите се повторно потребители - посещения от Фаворитите или т.н. Typein трафик (когато потребителят пише сам адреса на сайта)

Влияние на поведенческите метрики
  • Информативност на сайта като цяло
  • Релевантност на контента спрямо търсенето
  • Създаване на няколко взаимосвързани страници, релевантни на запитването и смежи въпроси (препоръки, инструкции, ЧЗВ и т.н.)
  • Фактор на популярността
  • Фактор на работоспосбност на сайта
  • Юзабилити - удобство и яснота при навигацията.
  • Наличие ня Яндекс Метрика (за Яндекс) И Google.Analytics
  • Увеличаване на трафика чрез контекстна, банерна и друга реклама.

Ако сайтът Ви е зле откъм посещаемост, не ви препоръчвам да слагате метриката на Яндекс или Аналитикса на Гугъл.
Безплатно сирене има само в капана.
Гугъл и Яндекс използват тази информация в своите цели, включително и при аранжирането на сайта.
В момента в който имате добра посещаемост, малък % откази, голямо количество прегледани страници, то спокойно можете да поставите метриките и нека видят че сайта ви е отличен и харесван.


Най-повърхностно, ако мога така да се изразя, е това по отношение на поведенческите фактори.
И още една любопитна информация от Яндекс.
Ако през 2006 година, кодът отговарящ за аранжирането на СЕРП-а е бил само 0.02кб, то в момента той е 120 000кб, т.н. MatrixNet, който е самообучаващ се на базата на ассесорите.
Така, че сами можете да си представите, колко фактори се отчитат при аранжирането на сайта в Яндекс (според самите яндексоиди, факторите са над 400 към края на 2010 година.)

3 коментара:

Гената каза...

По повод скриването на контактите на сайта, си е анти-юзабилити фактор и си мисля, че е по-скоро паранойа.

Интересно решение пуснаха точно вчера като целево обаждане, но си е за техни рекламодатели.

SEOLab.bg каза...

Не мисля, че е параноя и знам примери, при които благодарение само на поведенческия фактор има сайтове в ТОП-а, практически без особенни бекове.
Няма да пускам тук линкове, но ако ти е интересно, ще ти покажа за какво става дума :)

SEOLab.bg каза...

А за целевото обаждане, това го знам и това няма нищо общо със СЕРП-а. Това е за Директа, а едното с другото не е свързано :)