събота, март 17, 2012

Поръчката на сайт - не допускайте грешки!

Тази статия едва ли ще е интересна за тези, които имат вече работещ бизнес в интернет.
Тя е най-вече за тези, които тепърва искат да навлизат в тази област.

Става въпрос за една съвесем не проста задача - Създаването на сайта, в случая напр. ще бъде интернет магазин.
За много начинаещи, това изглежда елементарна задача.
Обикновенно казват нещо от сорта - "Направи ми, като този, този и този сайт. Тук искам да излиза това, а тук ето това. Също така искам да бъде поне на 5 езика."
И за такава поръчка им правят нещо непонятно, бъгаво и неработещо, след което няма как и да си потърсят правата, защото няма нищо документирано.
Преди няколко дни се сблъсках с клиент на (по-късно ще напиша фирмата, по молба на клиента, докато си изясни отношенията).
Бях шокиран от аматьорското изпълнение.
Обещали са на клиента сайт + SEO.
Ама, като видях на техния сайт, завалиите си търсят аутсорс за SEO-то и явно си нямат грам понятие, какво е това.
При въпроса на клиента за оптимизацията, е получен следния отговор:
"Здравейте,
За Гугъл реклама (т.е. да се показва сайта на първа страница) ще ви трябва карта VISA  и сумата от 25лв. за първоначалната настройка."

Това си е пълна измама, да обещаваш SEO, а след това да кажеш, плащай си контекстната реклама и ще бъдеш на 1-ва страница.
Аз просто бях убит от тази наглост.

Та статията ми ще бъде, как да не попадате в такава ситуация.
Предполагам, че съветите ми няма да са пълни и изчерпателни, но поне ще дам основните насоки.
1) Правете разлика между програмиране на сайта и дизайна!
ВИНАГИ искайте разбивка на цената за дизайн, кодиране на дизайна и писането на engine (CMS-ката)
Първо се определете, какво искате да има на Вашия сайт, А НЕ КАК ДА ИЗГЛЕЖДА!!! Това е последното, за което трябва да мислите!
Направете максимално подробно Техническо Задание (ТЗ).
То трябва да включва абсолютно всичко.
Напр.
Индекс
а) форма за вход - лоджин и парола, под тях линк Регистрация, който да води на страницата за регистрация.
б) страницата да има 2 колони - лява и дясна и да бъде с фиксиран размер (или да се разтяга)
в)лява - меню с категории и подкатегории. Подкатегориите да се отварят при клик (или при слагане на мишката отгоре), под менюто да има Фейсбук бокс
г) дясна колона - отгоре банер, със слайдшоу за показване на промоции. Под банера да има 3 блока - Популярни продукти (взима се от най-продаваните продукти, да се показват 5 продукта.), Последно купени продукти (послените 5 купени продукта), Текстов блок (да се управлява от админката), за какво става въпрос на сайта.
д) Header (шапката на сайта) да се променя от админката. По цялата широчина на сайта да бъде. Височина 150 пиксела
е) Footer (Дъното на сайта) да бъде с 3 колони, в които ще има текстови линкове. 1-та колона - Помощ с линкове към FAQ (ЧЗВ), 2-та колона Контакти - линкове към формата за обратна връзка и докладване за нередности., 3-тата колона Правила на сайта - Линкове към правилата на сайта, правила за връщане на стоката, Доставка

Това е само кратък пример за това, как трябва да изглежда това ТЗ. В него трябва да има още много подробни неща, не само по функционала, но и за управлението на сайта и SEO-то (да не се индексират етикетите, да има SEO URL адреси, а не от рода на:
page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=30&category_id=74
Да може да се сменят заглавията (Title) на страниците, да се пише за всяка страница свое мета описание (Meta description), да се създават правилно самите тайтъли, на принципа
Стока - Раздел - Сайт
или само името на продукта, без нищо друго.
Целта е всички заглавия да са различни.
И още много други детайли.
Това е огромен труд, но за това, ще получите, точно това, което искате, а не неработещ сайт, който след това ще трябва да се доработва вечно.
Ако не знаете, как трябва да бъде създаден правилно за SEO сайта, обърнете се към някоя фирма, да Ви даде инструкции за това, как да се направи. Платете си за такава консултация, но това ще Ви спести в бъдеще огромни проблеми и разходи за допълнителни изменения на сайта, които понякога са невъзможни, заради неправилната организация на сайта.
На базата на това ТЗ, можете да направите договора с фирмата, която ще пише сайта, да го приложите към него и след това, ако нещо не е направено, да си търсите правата!

Разделете работата на етапи!
Плащайте при завършването на всеки етап от работата!

2) След, като енджинът е готов и работи, можете да започнете да мислите за дизайна!!!!
Само и само тогава, когато е готова ЦМС-ката.
Имам приятел, който искаше да направи е-шоп. По време на работата загубиха ужасно много време за това, как ще изглежда сайта на етап в който нямаше готов енджин,. И резултатът накрая беше нулев! Не допускайте такива грешки! Дизайнът е, като дрехата. Можеш да я сменяш, но човекът на който ще я обличаш си остава същия, като съдържание.
Така, че това трябва да е последното, което може да Ви притеснява.

Когато решите да търсите дизайнер, то моята препоръка е да потърсите именно хора, които се занимават професионално САМО с дизайн (мое мнение разбира се, може и да има универсални фирми за дизайн и програмиране, но аз не съм попадал на такава и винаги съм гледал да разпределям тези задачи).
Прегледайте няколко предложения и се спрете на това, което най-много се приближава да Вашето виждане.
Обикновенно дизайна ще Ви го дадат в PSD файл, който дизайн ще трябва да го дадете на програмист, който да го "нареже" и "облече" на готовия енджин.
Също така знайте, че дизайнът не се свършва с дизайна на индексната страница.
Помислете, колко вида страници ще имате, напр. индекс, категории, страница с продукта, форма за обратна връзка, FAQ страница и т.н.
За всяка една страница, трябва да се направи свой дизайн.
Като правило създаването на индексната струва напр 200$, а всяка вътрешна, напр, по 30$
Или ако имаме 5 вътрешни + индексната, то дизайна ще излезе 350$
За рязането и "обличането" на дизайна, също ще Ви вземат пари в зависимост от сложността на макета.

И последен съвет, не откривайте топлата вода. Вижте водещите фирми във Вашата ниша. Вижте, какъв функционал имат и на тази база направете своя сайт.
А с времето така или иначе ще пробвате да го променяте и да наблюдавате за това, как посетителите се държат и да подобрявате юзабилитито на сайта.
Никога няма да получите идеален сайт от 1-вия път, трябва да сте готови за това, както и колкото и подробно да направите ТЗ, ВИНАГИ ще има, какво да се допълва или да се променя по предварително създаденото задание.
Но в крайна сметка това ще са съгласовани с Вас промени и това ще е рамката, в която трябва да се впише готовият сайт и ако нещо не е наред да си търсите основателно правата.
Желая късмет на всички и повече успешни сайтове.
И се надявам писането на толкова букви да е било полезно за някой :)

9 коментара:

Васил Тошков каза...

Видях, че си ми ги пратил на мен, но честно казано в случая и аз не мога да помогна, защото без техническа спецификация ще е по-лесно сайтът да се напише на ново, отколкото да се преправя.

Един съвет от мен по темата. Ако ще влагате пари в сериозни проекти, не търсете най-ниската цена. Всички проблеми идват от това, че клиентът прави масово запитване до всички фирми и се вързва на най-ниската цена. След това му стоварват един набързо сглобен сайт и фирмата изчезва или вече не ѝ пука за клиента.

Не гледайте цената, а си доверявайте разработката на големи фирми с добра репутация. Да, ще излезе в пъти по-скъпо, но ще имате сайт. Иначе няма да имате нищо. Сериозен бизнес се прави със сериозни фирми, които ще ти осигурят поддръжка в бъдеще. А сайтовете имат постоянна нужда от поддръжка.

Без да търся се сещам за две български фирми, на които спрямо примера, може да си доверите онлайн магазина. Точно при Интернет магазините фирмата, която избирате, трябва да има специализиран CMS за целта, който да поддържа.

Стига толкова съм писал, ще споделя малко статията по социалките.

SEOLab.bg каза...

Здравей Васко, да пратих ги, защото чак ми стана гадно, като видях, как са се изгъбаркали с хората и какво са им дали накрая.
На такива трябва да им чупят ръцете, че да не пипат повече клавиатура. Аз за това и написах статията, защото не е първият такъв случай, който срещам и няма да е последният, за съжаление. Но един, ако види това и си направи изводите, ще е от полза.

Vladislav Stoitsov каза...

А коя е фирмата?

Евгени Йорданов каза...

Примери такива бол, било то за калпаво SEO или калапв уеб дизайн. И да ги обвиняваме "колегите" и да не... на тях не им и дреме. Затова и се опитваме да променим бранша момчета. Като се опитваме да обясним на клиентите, кое е правилно и кое не. Нали затова ги правим всичките тези конференции - SEO конференцията и подобни? За да разясним какво представлява услугата, как се ползва и долу-горе колко струва подобно нещо. Не случайно и аз съм писал разни статии по въпроса в SEOптимизация и то неведнъж. Той изобщо целият ресурс там е по-скоро насочен към крайните клиенти и новоизлюпилите се SEO специалисти, отколкото за сериозните SEO-та. Последното, което беше интересно на тази тематика е точно за потребителските очаквания, цените и крайните резултати.

SEOLab.bg каза...

Vladislav - ще я напиша по-късно. Клиентът ме помоли за сега да не я пиша, въпреки, че те вече са прочели статията.

ivo1017 каза...

Лошото е, че много които предлагат израбтока на сайта, решават да печелят и от оптимизация на сайт. Клиента като няма сайт търси първо в търсачките за направа на сайт. И като попадне на сайт за уеб дизайн, прочита и за това животно СЕО. И като потърси повече инфо и научи, че за оптимизацията му трябва месечен бюджет от 3-4 цифрени суми, избира фирмата за уеб дизайн да му направи и това.

Драго, статия с впечатления за панда ъпдейта и добри практики няма ли да има?

SEOLab.bg каза...

За Пандата за сега нямам кой знае, какво за писане. То доста се поизписа :)
Всеки пише, че е нужен качествен и уникален контент, правилна структура на сайта и повече социални сигнали.
Но тази монета има и друга страна, в която сайтът може да няма уникален контент, да няма социални сигнали и да се чувства добре :)

Анонимен каза...

- Първо искам да попитам автора на публикацията дали е бил там когато с клиентката му е говорено и е уговарян сайта, защото след като не е бил там тогава как може да прави подобна публикация. Още повече не е професионално на базата на казаното от клиента да плюе по колеги.
- Второ да в пакетите е включена базова оптимизация-но как реши какво влиза в нея- защото в нея влиза именно само въвеждане на глобален title, description, metatags.
- Трето ФИРМАТА НЕ ПРАВИ SEO с изключение на по-горе написанато-като на клиентите се обяснява (включително и на същата), че за да излизат на първа страница в гугъл е добре да се направи регистрация в търсачки (което фирмата прави) и да се потърси фирма занимаваща се специално със СЕО или да се плаща на гугъл за платена реклама.
- Можем да качим и имейлите на госпожата, но ще бъде в разрез с фирмената политика- но с удоволствие ще ги предадем в съда.
П.С. Няма да правим повече коментари по темата. Жалко че фирма която отчита всеки лев и е изрядна спрямо държава и клиенти- се клевети по форумите и то от колеги професионалисти........
Колко лесно е в нашата държава да те оплюят....
kupisait

SEOLab.bg каза...

1-во за мен не е нужно да съм бил там, защото съм видял резултата, а това е абсолютно аматьорски сайт, при това НЕРАБОТЕЩ!
2-за SEO по-добре да не говорите, защото нямате елементарно познание по него.
Ако имахте такова, то поне URL адресите щяха да са правилни.
3-то, както писах по-горе, за SEO по-добре да не говорите, защото регистрацията в търсачки НЯМА да доведе до АБСОЛЮТНО нищо!!!
4-не сте толкова изрядни, колкото се пишете, защото не сте издали никакви документи на клиентката!
Нека не се правим, на такива, каквито не сме :)