понеделник, април 18, 2011

SEO-то на запад - Част 2

Eто че дойде време за втората част от моя разказ. Днес ще бъде за това, как ние се опитахме да дадем поръчка под своите задачи на една от ТОП SEO фирми (име няма да има, даже и не чакайте) и какво от това излезе.
Всичко започна от това, че на последната SEO-конференция в Лондон, шефът се е запознал с единия от докладчиците, президент на една от ТОП фирмите в САЩ. И в крайна сметка получихме предложение от тях.
Мене веднага ме обезпокои тенденцията - както в случая със злополучната Rankpay, нас настоятелно се опитваха да ни склонят за оптимизация по СЧ и НЧ. И въпреки факта, че аз сам без никаква помощ за 6 месеца изкарах сайта на 2-ра страница по много силна ВЧ дума (56 млн документа, 6 млн търсения на месец според Google Keyword Tool) и продължавам да го вдигам нагоре.
При това, никакво предварително предложение по ключовите думи в предложението нямаше. Бяха само някой намеци на това, че за оптимизация ще бъдат избрани СЧ и НЧ думи от тази ниша. Аз веднага си сложих едно на ум - и правилно, няма за какво да се дават на клиента ключовите думи просто така, изобщо това е допълнителна и платена услуга, която изисква прилично време.
Но и добре, по принцип такава тактика за оптимизация по СЧ и НЧ думи има своите предимства - една от тях се явява относително нисък бюджет и по-таргетирана аудитория от търсачките, която идва по НЧ запитвания от рода на «купувам ноутбук Samsung R40 в Харков». Но не всичко се оказа съвсем така!
Знаете ли на каква сума са ни изчислили? 66 хиляди $ на година. При това 25% от сумата трябва да се плати веднага и остатъка на равни части в течение на 11 месеца. Как ви се струва това? Имате право да развалите договора с уведомяване от 30 дни, но при това 16,5 хил$ и всички останали внесени пари си остават при тях. Никак не е зле.
След това имахме с тях конференция по Скайпа. Аз бях настроен крайно скептически, но след като послушах западното SEO-гуру, бях готов да му простя всичко и тъпото им предложение и цената - толкова идеи пича подаде. Чак след това аз наистина разбрах, че ние сме много далече от тях. Не, ние разбира се ядем доматите с корените, но с креатива имаме проблеми, все повече работим по шаблон. Индуски подход. А тук човекът просто сипеше мега-креативни идеи по линк-билдинга, при това с използване на спецификата на нашия сайт. Направо ставай и използвай всичко чуто в практиката. Разбрах, че има още огромно поле за самоусъвършенстване.
В средата на седмицата ни пратиха обновено предложение. Цената не беше намалена нито на цент. за това тя вече беше разбита на конкретни услуги. Сега ще ви дам някой (не всички).
И така:
- Заплащане на услугите на агенцията (за това, че тях ги има и за да се заплатят техните SEO-сервиси) - 10 хил $.
- SEO одит на архитектурата на сайта, инструкции за да се направи SEO-friendly - $15 хил $ (!)
- Кейуорд ресърч – $5 хил. $ (ааааааа!!!)
- Анализ на данните с помоща на Google Analytics и собствените им сервиси – $8,5 хил. $ (хм…)

Ето такива са западните цени. Почувствайте, мамка му, разликата. И не дай бог, някой още да се опита да каже, че ние тук взимаме скъпо за англоезичното SEO. Покажете му тази статия и нека прочете и да се замисли,
По изводите от обсъжданията, най-вероятно ние с тях няма да работим (доколкото такива суми не са по вкуса даже на пълноценни американски милионери). Но аз лично съжалявам малко. Може би и щяхме да научим някое особенно SEO-кунг фу. Или в най-лошия случай, щяхме да се уверим, че знаем всичко за SEO-то. Но не всичко все още е решено, може и да наемем някой все пак.
Оригиналът е тук.